Roma en Firenze

10 april 2017 - Rome, Italië

Zaterdag 1 april
Natuurlijk kon ik het niet laten om 1 april zomaar voorbij te laten gaan zonder nog even wat stress te creëeren bij vertrek.

Ik was "zogenaamd" mijn paspoort vergeten/kwijt!
Erwin is een kwartier aan het uitzoeken geweest of ik mijn rijbewijs kon gebruiken om in te checken en heeft zelfs hulplijn mama ingeschakeld. Geslaagde grap .. vind ik dan ..

Eenmaal op ons dooie gemak aangekomen op Düsseldorf AirPort.... PAPA ZN PORTEMONNEE VERGETEN. En dat was geen april grap.

Na een verschrikkelijke stress periode:
Papa en mama zijn teruggereden om de buren halverwege Duitsland tegemoet te komen. Buren die in moesten breken om de portemonnee van papa uit het huis te halen. 160 op de snelweg met een Opel merriva ......
Erwin en ik die ondertussen op het vliegveld allerlei informatie proberen te verzamelen over een ander vlucht .. en ga zo maar even door.

Eenmaal toen mijn ouders aankwamen op het vliegveld..
Wat denk je; zijn ze nog op tijd ook! In 't vliegtuig had je geen kind aan ze, alle stress heeft voor een fijn begin van de vakantie gezorgd....

Helaas was dat nog niet alles, ons hotel liet ons snachts buiten staan omdat er niemand achter de Bali zat. Zelfs locale mensen boden hulp maar niemand kon het hotel bereiken. Voor nood moesten we een ander hotel boeken en sliepen we uiteindelijk pas om 2 uur.

Zondag 2 april
Vroege start met ontbijt. Daarna zijn we met de taxi naar het station gereden om vanuit daar naar Rome te gaan.

In Rome hebben we een zelfgemaakte tour door noord Rome gewandeld. Even de stress aflopen en genieten van de omgeving.

We hebben al veel mooie dingen gezien terwijl we nog naar de high lights toe moeten!

Maandag 3 april
Dag twee in Rome en na een vroeg ontbijt op weg naar het Colloseum waar we de rij gelukkig konden overslaan!
Uiteraard veel foto's kunnen maken en onze ogen uitgekeken.

Na het colloseum op weg naar forum romana, pantione. Fantastisch mooi stuk geschiedenis en redelijk veel natuur. Ook hier weer veel foto's gemaakt - bijna blaren op de duim van de foto knop.

Na het een vullend dagprogramma toch nog maar even een stukje lopen om altare della patria en ripa (eilandje in t water) te bezoeken. We waren op zoek naar de mond der waarheid, maar toen we de rij zagen zijn we snel door ge'hinkeld'.

Eenmaal thuis konden we alle vier niet meer lopen, de ene nog meer blaren dan de ander. Dankzij stappenteller weten we dat er vandaag 25.339 pootjes zijn verzet en gister 20.705.

Dinsdag 4 april
Een klein beetje uitslapen nu we weten dat we met de metro naar het Vaticaan kunnen.

Eenmaal in het Vaticaan moest je de locale aanbieders van je afslaan. Maar achter het hek was je veilig en kon je rustig foto's maken.

We zijn alleen op het plein geweest omdat de rij we 3 uren kon duren. Daarna richting trastevere om van het uitzicht te genieten over Rome heen.

Vanaf trastevere zijn we naar de verschillende punten gewandeld waaronder; Michelangelo zijn plein en het pantheon. Zo hebben we bijna heel Rome gezien.

De stappenteller stond voor vandaag op 23.203. Bedenk daar maar eens bij (na alle dagen) hoe onze voetjes er uitzien .

Woensdag 5 april
Rustig aan opstaan, ontbijten en douchen. Rond een uur of 11 uitchecken en nog een klein rondje door Rome om de laatste dingen te zien.

We hadden tot 16:00 uur om rond te lopen maar sleurden wel onze grote koffers mee.

Toch nog weer een mooi stukje Rome kunnen zien. Volgens mij hebben we alles eruit gehaald om zoveel mogelijk Rome te kunnen zien.

Om 17:00 op naar Firenze met de trein, naar ons volgende hotel.

Donderdag 6 april
Florence ontdekken!
We hebben bijna de hele binnenstad gezien in 1 dag. De bekende brug (vechio) David, santa Maria del Fiore en ga zo maar door..

Hier in Firenze krijg ik veel meer het "Italië" gevoel. We zagen weinig tot geen toeristen - behalve op de grote bezienswaardigheden. De straatjes, muzikanten en je wordt niet om de 10 meter aangesproken om een selfie stick te kopen.

Vrijdag 7 april
Vroeg opstaan om richting de heuvels van Firenze te wandelen. Vanaf hier hadden we een GEWELDIG uitzicht over Florence!

Daarnaast nog wat kleinere plaatsen bezocht en hier en daar wat foto's gemaakt.

We hebben vandaag een rustdag ingelast maar ik heb Mn ouders toch weer meer laten lopen dan ik had gedacht. De stappenteller stond op 30.370 en dat is een record tot nu toe! 20,7 km.
Oeps.. vaarwel rustdag....

Zaterdag 8 april
Op de planning stond om vandaag naar Venetië te gaan. Helaas waren de tickets van de trein niet meer beschikbaar dus hadden we een wijziging van de planning.

We hebben de laatste bezienswaardigheden opgezocht. Nadat we alles hadden gezien zijn we de basilica di santa croce in geweest.

In deze kerk liggen onder andere Michelangelo begraven en Florence nightingale. MEGA groot en veel geschiedenis.

Voor een tweede rustdag toch weer veel gelopen. 20.629 stappen. maar morgen is de laatste dag en kunnen we rustig aan doen, we hebben alles gelukkig kunnen zien!

Zondag 9 april
De laatste dag in Firenze, Italië. Omdat we heel Florence al hadden gezien, zijn we terug gegaan naar de berg waar we een heel mooi uitzicht hadden over de stad met al zijn bezienswaardigheden.

Vanaf de berg zijn we via een tuin naar beneden gewandeld. (allemaal rustig aan, dat begrijp je wel) Na de tuin te hebben gezien en moeders weer was teruggevonden zijn we verder gegaan richting de stad. Nog even een broodje gegeten bij Ponte Vechio en door naar het centrum.

We hadden alles al gezien dus zijn ergens gaan zitten om mensjes te kijken :), altijd leuk. We vonden het eten van gister erg lekker (voor de kerk van michaelangelo) en zijn daarom nog een keer op dezelfde plek gaan eten. Het laatste avondmaal zoals papa dat vertelde.

Maandag 10 april
De laatste dag is alweer aangebroken. Alles ging tot onze verbazing prima ! De auto stond er nog, het vliegtuig is geland en het huis was nog heel!

Fantastische dingen gezien die we nooit meer vergeten!