Israël

18 augustus 2017 - Tel Aviv, Israël

Dag 1 Reis naar Eliran & Inna

Alles op tijd ingepakt, lijstjes afgewerkt en klaar om te vertrekken.

Alles moet dubbel gecheckt worden want.. Monica gaat reis, dan moet er toch wel wat fout gaan.

Keurig op tijd voor de trein maar wel in het verkeerde deel gaan zitten die in Zwolle stopt. Toen we in Zwolle waren overgestapt vertelde Erwin mij dat hij zich had verkeken op zijn horloge.
Mijn hartslag was natuurlijk zeer hoog op dat moment…
We waren niet 2 uren van te voren aanwezig, maar 4 uren van te voren.
Nouja… beter te vroeg dan te laat toch ?

Natuurlijk had het vliegtuig vertraging vanwege slecht weer, maar de reis was gezellig - nadat de alcoholist naast mij - gedwongen met iemand anders moest ruilen.

Eenmaal aangekomen in Israël kregen we te horen dat de auto niet meekregen die we hadden gereserveerd. Omdat ik het rijbewijs heb en Erwin de credit card heeft - dit moet op dezelfde naam blijkbaar. Dus dan maar een taxi want om 04:00 snachts wil je toch eerst even slapen

Toen we bij Eliran en Inna aankwamen moesten we hun uit bed bellen om binnen te komen. Ze waren zeer gastvrij en lieten meteen het hele huis zien. Een enorm groot huis met een hele leuke hond en een vervelende kat zoals ze ons vertelden.

Eliran is de neef van Nitai. Eliran en Inna waren deze week zo gastvrij om ons te laten slapen in hun huis.

Toen we eenmaal ons kussen hadden gevonden waren we snel vertrokken…
_________________________________________________________________

Because there are a few different people reading this, I translated this in English. It’s directly from google translate so some sentence won't make any sense.

Day 1 Travel to Eliran & Inna

Everything packed in time, finished and ready to leave.

Everything has to be checked because .. Monica is going to travel, something has to go wrong.

Exactly in time for the train but got in to the wrong part of the train that stops in Zwolle. When we switched to Zwolle, Erwin told me he had looked wrong on his watch. My heart rate was of course very high at the moment ... We were not present 2 hours in advance but 4 hours in advance. Well ... better sooner than later?

Of course, the airplane had a delay due to bad weather, but the trip was nice - after the alcoholist next to me was forced to exchange with someone else.

Once arrived in Israel we were told that we did not get the car we had reserved. Because I have the driver's license and Erwin has the credit card - this must appear on the same name. So just a taxi because at 4:00 pm you want to sleep for a while first

When we arrived at Eliran and Inna we had to call them out of bed to get in the house. They were very hospitable and immediately showed the whole house. A huge house with a very nice dog and a nasty cat as they told us. Eliran is Nitai's cousin. Eliran and Inna were so hospitable this week to let us sleep in their house.

Once we found our pillows we were soon sleeping ...

Dag 2 Pre-wedding

10:00 uur op staan, tenminste dat was het plan totdat ik om 12:00 uur wakker schrok. Zonde van de dag maar blijkbaar had ik het nodig.

S’middags bezig met het annuleren van de auto die we dus niet mee konden krijgen gister. En later nog even een strand bezocht om wat af te koelen samen met Eliran en Inna (en vrienden van hun).

S’avonds een bijzondere avond. Nitai nodigde ons uit voor een feest vóór de bruiloft. Soort van poolparty zoals Nitai het noemt. Veel cultuur, heb mijn ogen uitgekeken. Gekke tradities (modder in handen smeren, soort van dans om het koppel heen en vreemde muziek meezingen) maar super om mee te maken.

Na de 'ceremonie' sprong iedereen het zwembad in ter afsluiting - niet te vergeten dat er heel erg veel eten was de hele avond -.

Overigens is er in Israel altijd en overal eten zoals Eliran ons meteen duidelijk heeft gemaakt.

_________________________________________________________________

Day 2 Pre-wedding

At 10:00 am, at least that was the plan until I woke up at 12:00. A Shame of the day but apparently I needed it.

In the afternoon we canceled the car that we could not rent yesterday. And later we visited a beach to cool down with Eliran and Inna (and friends of theirs).

In the evening a special night. Nitai invited us to a party before the wedding. Kind of pool party as Nitai calls it. Lots of culture, could nog believe my eyes. Crazy traditions (lubricating mud, sort of dance and singing strange music) but amazing to experience.

After the 'ceremony' everyone jumped to the pool in the end - not to mention that there was a lot of food throughout the evening -. By the way, there is always food in Isreal like Eliran made us very very clear from day 1.

Dag 3 Haifa

Sochtends met de auto van Ina en Eliran afgezet in Tel Aviv waar we een wereldreis moesten maken om in Haifa te kunnen komen met het openbaar vervoer.

We wilden eerst naar Akko maar dat hebben we niet gedaan omdat Nitai met ons vrijdag naar Akko wil.

Eenmaal, zeer laat, aangekomen in Haifa hebben we tuinen bezocht en zijn we met de taxi naar de bovenkant van de berg gereden. Daar hebben we wat gegeten en rondgekeken.

Later weer naar beneden met de taxi en een hele lange strandwandeling gemaakt langs Haifa beach. Zorgt voor mooie plaatjes en een bruin kleurtje. We hebben nog aan het strand gegeten - het eten is hier overigens heel erg goed -.

S’avonds vroeg op bed omdat we kapot waren van het reizen alleen al met openbaar vervoer. We willen graag een auto huren dus daar zijn we nog druk mee bezig.

_________________________________________________________________

Day 3 Haifa

In the morning, Ina and Eliran car dropped off in Tel Aviv where we had to make a world trip to get to Haifa by public transport.

We first wanted to go to Akko but we did not do that because Nitai wants to go to Aco on Friday.

Once, very late, arrived in Haifa we visited gardens and drove to the top of the mountain by taxi. There we ate something and looked around.

Later down by taxi and a long long walk along Haifa beach. Provides beautiful pictures and a brown color. We have eaten at the beach - the food is very good here.

In the evening we go to bed early, because we were broken by traveling alone with public transport. We would like to rent a car so we are busy with that.

Dag 4 Tel Aviv

Kon niet uit bed komen maar uiteindelijk toch met de bus naar Tel aviv. We hebben daar een fiets gehuurd en zijn de hele middag op pad geweest in Tel Aviv en Jaffa. Veel foto's kunnen maken en op ons eigen tempo bepaald wat we gingen doen. Zo zijn we een paar keer gestopt om af te koelen in het water. (Zeer helder water in vergelijking met Nederland)

S’avonds zaten we bij Eliran en Ina (bij ons thuis - Ja ja Eliran, we voelen ons thuis) samen met Nitai, Louise, Nitai z’n zus + vriend en nog twee vriendinnen van Louise op de bank voor ... jawel ... Game of Thrones !!

Gezellige avond, samen pizza eten en ff relaxen voor de tv.
- Let er vanaf nu maar eens op hoeveel Eliran en voedsel in 1 zin wordt genoemd -

_________________________________________________________________

Day 4 Tel Aviv

Could not get out of bed but eventually we went to go by bus to Tel aviv. We rented a bike there and went to Tel Aviv and Jaffa all afternoon. Many photos have been taken and at our own pace we decide what we were going to do. So we stopped a couple of times to cool in the water. (Very clear water compared to the Netherlands)

In the evening we sat at Eliran and Ina (at home - yes yes Eliran, we feel at home) together with Nitai, Louise, Nitai his sister + friend and two other Louise friends on the couch for ... yes ... Game of Thrones !!

Had a nice evening, eat pizza and relax for the TV. - Now note how much Eliran and food are mentioned in one sentence -

Dag 5 De Auto/Jeruzalem

We konden de auto ophalen die eindelijk geregeld was. We zijn meteen naar Jeruzalem gereden met z’n tweeën om daar wat cultuur te snuiven. Helaas zijn we de koepel misgelopen maar we hebben een leuke indruk van Jeruzalem in korte tijd gekregen.

De wegen vallen hier mee, het rijden is wat minder gestructureerd als in Nederland maar niet vervelend als je gewend bent om in St Maarten te rijden.

Ina had s’avonds voor ons gekookt om de cultuur van Israel letterlijk te laten proeven. We hebben s’avonds de film suïcide Squad afgekeken waar we met z’n vieren nog aan waren begonnen gisteravond nadat de andere groep weg was. Helaas zijn we toen alle vier half in slaap gevallen.

_________________________________________________________________

Day 5 The Car/Jeruzalem

We could pick up the car that was finally arranged. We immediately drove to Jerusalem to tweak some culture there. Unfortunately we missed the dome but we got a nice impression of Jerusalem in a short time.

The roads are covered here, driving is less structured than in the Netherlands but not annoying if you are used to driving in St Maarten.

Ina had cooked for us in the evening to let us literally taste the culture of Israel. We finished watching the film suicide Squad last night, which we were watching last night after the other group was gone. Unfortunately, we fell asleep all four half.

Dag 6 Carmel nationaal park/Bruiloft

Israël is geen Roma en is een vrij nieuw land. Je kunt hier prima tot ontspanning komen. Daarnaast is alles vrij dichtbij als je de verkeersopstoppingen niet meetelt. Een mix tussen ontspannen en cultuur snuiven. In vergelijking met Nederland scheelt het niet veel van elkaar. De enige grote verschillen zijn religie en het klimaat. De structuur van bijvoorbeeld de economie komt best wel overeen met dat van Nederland.

We hebben Carmel Mountain gekozen omdat we vanavond naar de bruiloft van Nitai en Louise gaan.

De hele middag door de bergen touren en af en toe een beetje klimmen. Prachtig uitzicht en zeer ontspannend middagje.

Na een goede douche en het in de jurk hijsen waren we klaar om naar de bruiloft te gaan.

We zijn met z’n vieren heengereden en de vader van Eliran heeft ons 4 terug gebracht.

Wat een avond, de hele tijd eten overal en onbeperkt drank. We kregen onze eigen tafelnummer en zaten met een hele groep vrienden van Nitai en Louise. Tussen elke ronde eten was er gelegenheid om te dansen.

Toen we aankwamen waren er verschillende mogelijkheden om snacks te halen. Erwin en ik dachten dat dit het avondeten was dus waren al goed vol van alle snacks.
Daarna was er een ceremonie waarin Nitai glazen kapot trapte en Louise stond the shinen in haar trouwjurk.
Er werd een hoop gepraat maar voor ons was het niet te verstaan.

Na de felicitaties was het tijd voor de eerste ronde aan tafel. Het voorgerecht. Ik was al vol van de snacks, maar zoals Eliran voorspelt had - er is veel te eten!

Na elke ronde (4 x) was er gelegenheid om te dansen.
De toetjes ronde heeft iedereen overgeslagen omdat niemand meer van de dansvloer kwam - iets met te veel alcohol.

Fantastische avond!

_________________________________________________________________

Day 6 Carmel National Park/Wedding

Israel is not a Roma and is a fairly new country. You can enjoy relaxing here. In addition, everything is pretty close if you do not measure traffic congestion. A blend between relaxing and culture sniffing. Compared to the Netherlands, it does not matter much. The only major differences are religion and the climate. The structure of, for example, the economy corresponds exactly to that of the Netherlands.

We chose Carmel Mountain because we go to Nitai and Louise's wedding tonight.

Touring the mountains all afternoon and climbing some times. Beautiful view and very relaxing afternoon.

After a good shower and lifting in the dress we were ready to go to the wedding.

We went to the wedding with the four of us and Eliran's father brought us 4 back.

In the evening, there was food everywhere all the evening  and unlimited drink. We got our own table number and sat with a whole group of friends from Nitai and Louise. Between every round of food there was an opportunity to dance.

When we arrived there were several options for snacks. Erwin and I thought this was our dinner so we full from all the snacks. Then there was a ceremony in which Nitai broke glass and Louise stood there shinen in her wedding dress. There was a lot of talking but for us it was not understandable.

After the congratulations it was time for the first round at the table. The appetizer. I was already full of snacks, but as Eliran predicted - there is a lot to eat! After each round (4 x) there was an opportunity to dance. The last of the food rounds skipped everyone because no one wanted to leave the dance floor - something with too much alcohol?

Fantastic evening!

Dag 7 Dode zee

De grote dag voor mij is aangebroken.
Op naar de dode zee waar ik al de hele week naar uitkeek.
Het is leuk om door de bergen te rijden/scheuren. We zijn eerst naar Ein Gedi geweest - een soort park waar je allerlei watervallen tegenkomt -. Heel erg mooi om te zien dat er een stuk groen natuur midden in de bergen zich bevind.

Het water van de dode zee was zo ontzettend warm - niet leuk meer-. Ik had niet verwacht dat het zo warm was.

Niet te bedenken dat als je dit water in je oog krijgt, je een uur lang last hebt. - Ja, dat overkomt mij uiteraard -

Het drijven in de dode zee was super gek maar enorm leuk om mee te maken.
Wist je trouwens dat: In 2005 lag de waterspiegel van de Dode Zee 429 meter onder zeeniveau waarmee het de laagst gelegen plek op het aardoppervlak is.

Eenmaal weer thuis werden we weer gevoed door Eliran en Inna. We zouden namelijk wat fruit krijgen, maar kregen een heel buffet, haha.

_________________________________________________________________

Day 7 Dead Sea

The great day for me has arrived.  I've been looking forward to this all week. It is nice to drive / tear through the mountains.

We first went to Ein Gedi - a kind of park where you will encounter all kinds of waterfalls -. Very nice to see that there is a lot of green nature in the middle of the mountains.

The water of the Dead Sea was so hot - really hot. I did not expect it to be so hot. Do not forget that if you get this water in your eye, you have an hour of trouble. - Yes, of course, I'm had that -. Floating in the Dead Sea was super crazy but very fun to get along with.
Did you know that: In 2005, the waters of the Dead Sea were 429 meters below sea level, making it the lowest-lying place on the earth's surface.

Once again we were fed again by Eliran and Inna when we where home. They offered us to cut some fruit, but what we got was a buffet of snacks, haha.

Dag 8 Akko

Met Nita, Louise en familie en vrienden op pad. We waren met ongeveer 25 personen. Omdat we met zoveel waren moest ik zelf ook rijden met een paar Deense mensen. Zeer leuke mensen die hopelijk ons nog komen bezoeken in Nederland!  Nitai zijn vader reed met een grote bus en ik reed er achteraan. Ik kreeg zelfs complimenten van zijn vader dat ik de rijstijl al goed onder de knie had hier. - misschien was het geen compliment, dat kan ook nog-.

We zijn naar de stad Akko geweest om daar een stadstour te doen. We zagen oude ondergrondse wegen en bezochten een soort van burcht. Het was leuk om door de smalle straatjes van Akko te lopen.

We hebben voor het eerst een typische Israëlische lunch gehad. Met 25 man waren we aan het genieten van de heerlijke lunch.

Na de lunch hebben we op de terugweg een punt bezocht in Haifa waar we heel ver konden kijken over Akko en Haifa heen. Prachtig uitzicht!

S’avonds waren we uitgenodigd voor ‘fridaynight dinner’ wat typisch is in Israel. Vrijdag avond eet je met je familie.
Erg leuk om een vrijdag avond mee te maken met lokaal voedsel. Het eten was onder andere gemaakt door de moeder van zus van Nitai. Het eten was super lekker, zo mogen ze bij mij thuis ook wel komen koken!

Het eten was op het strand omdat we met zoveel mensen waren. Sommige mensen besloten nog even te gaan zwemmen terwijl anderen de hele avond aan het eten waren.

S’avonds een wiskey gedronken met Eliran en Inna, maar Erwin kon zijn ogen niet open houden. We zijn dus om 3 uur maar op bed gegaan. Super blij met onze hosts :D

Fantastische dag weer!

_________________________________________________________________

Day 8 Akko

With Nita, Louise and family and friends on their way. We were with about 25 people. Because we were so many, I had to drive with a few Danish people too. Very nice people who hopefully are going to visit us in the Netherlands! Nitai's father drove a big bus and I drove behind him. I even got compliments from his father that I had mastered the driving style here. - Or maybe it was not a compliment, that's possible too.

We went to the town of Akko to do a city tour there. We saw old underground roads and visited some sort of castle. It was nice to walk through the narrow streets of Akko. We had for the first time a typical Israeli lunch. With 25 men we were enjoying the delicious lunch.

After lunch, we went to Haifa on the way back where we could look very far over Akko and Haifa. Beautiful view! In the evening we were invited to 'fridaynight dinner' typical Israeli. Friday evening you eat with your family. Very nice to join local food on a friday night. The food was made by, among others, the mother of Nitai's sister. The food was very tasty, so they can come home with me to cook!

The food was on the beach because we were with so many people. Some people decided to go swimming for a while while others were eating all evening.

In the evening when we were home, we drank a whiskey with Eliran and Inna, but Erwin could not keep his eyes open. So we went to bed at 3 o'clock. Super happy with our hosts: D

Fantastic day again!

Dag 9  Netaja

Om 12 uur belde Nitai of we mee wilden om te gaan paragilden. Ik was zo blij dat hij ons mee vroeg! Dit was echt super om mee te maken.

Voordat we weggingen kregen we nog een enorm zware lunch van de vrienden van Inna en Eliran, super lekker!

We waren met een groep van 5 personen waaronder 2 vrienden van Louise en een vriendin van Nitai. We kenden deze mensen ondertussen ook al.

Super leuke groep en een fantastische vlucht over een onvergetelijk uitzicht van Netanja.

Nitai nam ons mee om wat lokaal voedsel te laten proeven in een winkelcentrum.
Nadat onze maagjes weer waren gevuld hebben we Tanja naar huis gebracht.

Toen we zelf eenmaal thuis waren had Inna weer gekookt voor ons. We hebben met ons vieren gegeten en ik heb ze het spelletje van Geocaching geleerd. (Uitleg staat hieronder)
Ik ben er zelf kortgeleden mee begonnen maar het is super leuk om te doen.

Na ons avontuurlijke Geocaching hebben we nog een whiskey gedaan en een film gekeken.

Geocaching: is een populair spel waarbij je met een GPS/telefoon op zoek gaat naar een schat (de cache). Je zoekt deze caches buiten en dit wordt gespeeld over de hele wereld. Zo'n cache is bijv. een munitiekistje of een fotorol koker. In het kistje zit altijd een logboekje, waarin je je naam schrijft als bewijs dat je de cache gevonden hebt (loggen). Die naam is meestal een speciaal voor het geocaching bedachte naam (nick name). In het kistje zitten ook vaak spulletjes zoals sleutelhangers, knuffels, spelletjes etc., die je mag ruilen voor iets van gelijke of hogere waarde.

_________________________________________________________________

Day 9 Netaja

At 12 o'clock, Nitai called us if we wanted to join to go paragilding. I was so glad he asked us! This was really an awesome experience.

We were with a group of 5 people including 2 friends from Louise and a friend of Nitai. We already knew these people. Super nice group and a greatest flight over an unforgettable view of Netanja.

Before we left, we received another huge lunch from Inna and Eliran's friends, delicious!

Nitai took us afterwords to tasted local food in a mall. After our stomachs were filled we brought Tanja home.

Once we were home, Inna had cooked again for us. We eaten with the four of us and I learned them the game of Geocaching. (Explanation below) I started it myself recently but it's great fun to do.

After our adventurous Geocaching we did another whiskey and watched a movie.

Geocaching: is a popular game where you are looking for a treasure (cache) with a GPS / phone. You are looking for these caches on the streets and it is being played all over the world. Such a cache is, for example, a coin casket or a photo-cored box. In the box is always a logbook, in which you write your name as proof that you have found the cache (logging). This name is usually a special name for the geocaching name (nickname). Also in the box are jokes like keychains, hugs, games etc. that you can trade for something of equal or higher value.

Dag 10 Say Goodbye

In de ochtend hebben we het strand bezocht om nog even af te koelen. Daarna hebben we de auto weer teruggebracht en hebben we het appartement wat opgeruimd.

We zijn nog naar de winkel geweest om wat cadeautjes te kopen voor onze hosts en voor onze ouders thuis.

Daarna hebben we gewacht tot Inna en Eliran thuiskwamen en hebben we pizza besteld. Nitai en Louise waren er ook en toen kon ik ze eindelijk hun huwelijkscadeautjes geven.
Blijkbaar is het niet handig om dit te geven op hun bruiloft omdat ze het dan niet mee kunnen nemen. Weer wat geleerd…

Na de pizza hebben we een spelletje gedaan. Skipboo. Louise is hier zo ontzettend goed in. Dit dede we op St Maarten ook heel vaak.

Voor mij was het heel fijn om Nitai en Louise nog even te zien zonder alle drukte er omheen. Naast dat was ook heel fijn dat onze nieuwe vrienden Inna en Eliran er bij waren! Voor ons was het de perfecte afsluiting van de week.

Eliran en Inna waren zo gastvrij om ons naar het vliegveld te brengen.

We gaan iedereen heel erg missen en hebben een super week gehad.
Ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt. Ik heb een aantal mensen uitgenodigd en verwacht dat ons op komen zoeken in Nederland!

TODA (L) Love you guys

_________________________________________________________________

Day 10 Say Goodbye

In the morning we visited the beach to cool off for a second. Then we returned the car and cleaned the apartment.

We have been to the store to buy some presents for our hosts and for our parents at home.

Then we waited until Inna and Eliran came home and ordered pizza. Nitai and Louise were there too and at last I could give them their wedding presents. Apparently it is not convenient to give this at their wedding because they can not take it. Learned something every day ...

After the pizza we have done a game. Skipboo. Louise is so incredibly good at this game. We also did this on St Maarten very often.

For me, it was very nice to see Nitai and Louise without any hassle around. Besides that, it was also very nice that our new friends Inna and Eliran were there! For us it was the perfect ending of the week. Eliran and Inna were so hospitable to bring us to the airport.

We are going to miss everyone so much but we have had a great week. I have made many new friends. I have invited a number of people and I hope they visit us in the Netherlands!