Ijsland

27 augustus 2018 - Reykjavík, IJsland

Dag 1 Groningen, Schiphol, Reykjavik
Daar gaan we dan, de laatste dingen pakken en wat gehaast de bus pakken richting het station. In de trein toch nog maar even checken of ik m’n paspoort echt mee heb.
Drie hartverlammingen en één chaos in de trein verder bleek hij gewoon in mijn jaszak te zitten…

Eenmaal in Zwolle was daar Suki die mij kwam vergezellen in de trein richting Schiphol.

We hebben een zeer prettige vlucht gehad en het afhalen van de auto ging erg snel.

Helaas was daar de weersvoorspelling, regen, regen en nog eens regen.
We hadden nog wat tijd over in Reykjanes maar vanwege het noodweer zijn we toch maar richting het hotel gegaan om het centrum van Reykjavik te ontdekken. Een aantal highlights: Kirkja (ofwel kerk), Haven, Harb (bekend gebouw), Vikingschip (kunst).
We hebben hier gegeten bij ‘Loki’ die ons de ervaring van het lokale voedsel zou moeten geven. De vis hier is zo sterk van smaak dat de regenboogforel die ik besteld had nog steeds vers in mijn geheugen zit.

Tip van de dag: Bezit een regenjas.
Locals hebben altijd een regenjas mee, zelfs wanneer er geen dreiging in de lucht hangt. Je kunt eigenwijs zijn, maar je bent gewaarschuwd. Overigens is zonnebrand ook geen overbodige luxe.

Dag 2 Þingvellir,

De wekker ging om 05:00 uur. Helaas was dit niet de planning maar Suki was vergeten de klok twee uur vooruit te zetten…

Daarna begon het avontuur in Þingvellir en zagen we een aantal bergen, zeer helder water en onze eerste waterval!
Deze dag hadden we een zeer drukke planning namelijk: Geysir, Glullfoss (waterval), seljalandsfoss (waterval), skogarfoss (waterval 2.0) en onderweg zijn we af en toe een beetje van de weg afgedwaald om wat foto’s te maken.
Wat een land om door heen te rijden. Overal waar je kijkt zie je verschillende soorten natuur, bergen, water, platteland, ijs en fel groen gras.

We konden ons appartement niet vinden en dit blijkt een veel voorkomend iets te zijn in IJsland. De locatie komt niet overeen met ‘maps’.

Tip van de dag: Bezit een autowaterkoker.
De waterkoker in de auto is een uitvinding, thee, noodles en koffie wanneer je maar wilt. En koek/brood meenemen is altijd fijn (gevulde koek, snelle Jelle etc.) want het vult!

Dag 3 Dyrholeay, National Park, Jökulsárlón

Een heerlijk ontbijtje (dat overigens echt overal zeer goed is) met een fijne gastheer die letterlijk uit zijn neus zat te eten….

Dyrholeay is een gebied met water, rotsen en papagaaienduikers. Dit is zeker een aanrader om te bezoeken en helemaal wanneer je vroeg in de ochtend bent. Dan is het hier heerlijk rustig en heb je grote kans op het zien van de papagaaienduikers.
Via Sléttaból (Ja bestaat echt) zijn we naar National Park gereden.Hier hebben we een hyke op de berg skaftafellseiði waar we uitzicht hadden op Hafrafell (berg) en skaftafellsjökull (gletjer). Hier vind je ook twee watervallen genaamd ‘Svartifoss’ en ‘sjonarnipa’.

We zijn na de hyke doorgereden naar Jökulsárlón, een gletsjermeer om de dag mee af te sluiten. Wat fantastisch om dit gebied te zien, het is hier later op de dag heerlijk rustig en het water is spiegelglad. Een adembenemend gezicht met het zonnetje op de achtergrond.

Helaas had ik deze avond een kleine zonnesteek van de hyke terwijl je hier eigenlijk niets van merkt omdat het vrij koud aanvoelt.

Tip van de dag: Verdiep je in het tanken.
Het is gebruikelijk om van te voren in te schatten hoeveel je in IJslandse kronen gaat tanken. Wat je te veel hebt geschat krijg je gewoon terug. Beter dan gokken in het Casino dus! Let hierbij ook op wanneer je tankt, soms duurt het lang voordat er weer een tankstation verschijnt.

Dag 4 Djúpivogur, Hverir, Mývatn

Deze ochtend hebben we anderhalf uur lang naar jaren 90 muziek geluisterd terwijl we via Djúpivogur (vissersdorpje) naar Mývatn reden.

Onderweg zijn we gestopt bij de modderpoellen Námafjall in Hverir. Zeer mooi uitzicht maar wat een ontzettende stank… Alsof je een berg rottende eieren opsnuift.

Eenmaal in Myvatn bleek dat we in een ‘Little cottage on the Hill’ sliepen. Een prachtig gezicht van een alleenstaand huisje met een eigen hot-tub! We zijn hier voor twee nachten.

Tip van de dag: Bezit wc-papier.
Het kan soms even duren voordat je een toilet tegenkomt.

Dag 5 Mývatn, Skútustaðir, Höfði

In Skútustaðir bevinden zich een aantal kraters die je in een ochtendwandeling mooi mee kunt nemen.

We waren vroeg bij de kraters omdat we een drukke planning hadden.
Te beginnen bij Höfði, tenminste, dat dachten we. Na een halve Hyke kwamen we er achter dat we in Dimmuborgir beland waren. We hebben de Hike gewandeld maar dit was helaas 1 richting waardoor we via de snelweg weer terug moesten lopen.

Na enige tijd wandelen besloten we te gaan liften. Suki haar eerste poging was met haar duim naar beneden. We zijn tenslotte groen op het gebied van liften. Toch heb ik Suki geadviseerd haar duim omhoog te doen, wie weet wat het andere betekend? Na poging vier gaf Suki het op.
Een aantal meters en heuvels later was ik er ook klaar mee. Daar gaan we dan, eerste keer liften! En ja hoor, meteen een Chinees met een camper aan de haak. We werden achterin gepropt waar we iemand ruig uit zijn slaap hebben gehaald. (Oeps)

De man heeft ons keurig afgezet bij de parkeerplaats waar onze auto stond.

Hierna besloten we wél naar Höfði te gaan waar we de natuurroute hebben gelopen.

Door naar Dettifoss, door kleine bergen en ziet de horizon aan alle kanten. Ineens stond daar het bordje ‘Detifoss’. Je zou bergen verwachten maar dit was niet echt te zien. Voor je het weet sta je op een afgrond met een waterval waar je kippenvel van krijgt. En dit was nog maar het begin, Sellfoss ligt aan dezelfde waterval maar is een totaal andere ervaring.
De planning was om Hafragilsfoss nog te zien maar daarvoor moesten we wel off-road. Wat leuk om met een Hyundai i10 te manoeuvreren over de paden richting de waterval.

We hebben geluk gehad dat we dit plekje toch hebben gezien, dit is echt onbeschrijfelijk.

Verder hebben we nog de Stóra-Viti (vulkaan) bekeken en hebben we de dag afgesloten met een duik in onze persoonlijke hot-tub.

Tip van de dag: Bezoek Hafragilsfoss.
Dit hoort echt bij de top drie naar mijn mening. Mocht je een rondrit maken, dan moet je hier zeker tijd voor maken. Het ligt 30 minuten van de hoofdweg en is elke minuut meer dan waard.

Dag 6: Akureyri, Hrafnagil, Sauðárkrókur

De bekende Goðafoss waterval stroomt verderop door naar twee kleinere versies. Hier heb je weer een prachtig uitzicht en je kunt rondom de waterval lopen. De rotsen doen je denken aan de hobbit films.

We moesten een stukje omrijden om bij het huisje te komen waar het altijd kerst is in Hrafnagil. Met een mooi uitzicht onderweg over de straat van Denemarken stond daar ineens een kersthuisje waar je zowel binnen als buiten kan kijken.
In Akureyri hebben we een botanische tuin bezocht en kwamen we onderweg een paar oldtimer auto’s tegen omdat het hier een feestdag zou zijn.

Onze overnachting was in Sauðárkrókur. Hier hadden we weer wat problemen met het vinden van het hotel. We waren vroeg omdat we een korte rit hadden. Suki en ik waren beide moe en kregen in de keuken de slappe lag. Alle andere bezoekers zaten rustig aan tafeltjes en dachten dat we gek waren. Ken je dat gevoel dat je niet mag lachen en daarom niet meer kunt stoppen… Zo zag de avond er voor ons een beetje uit.

Tip van de dag: adventure food.
Wij maken gebruik van Adventure food als avondmaal. Ze smaken boven verwachten erg goed. Mocht je dus geen zin hebben in koken dan kun je deze binnen 10 minuten eten. Ideaal voor onderweg wanneer je veel moet rijden en laat aankomt.

Dag 7: Reykjavik, Blue Lagoon

Als een van de eerste zaten we weer aan het ontbijt omdat we vandaag een pittig lange rit hebben. We Staan vandaag op tijd omdat we naar de Blue Lagoon gaan. Hiervoor moet je  op tijd reserveren (voordat je op vakantie gaat) en je kunt er alleen op de gereserveerde tijden binnenkomen.

Onderweg hebben we nog een korte stop gemaakt. Hraunfossar & Barnafoss zijn twee totaal verschillende watervallen die vlak bij elkaar liggen.

We waren vrij op tijd in Reykjavik en besloten alvast in te checken in het hotel om onze koffers in te pakken voor de vlucht. Na een lunch in Reykjavik konden we dan eindelijk naar de Blue Lagoon!

Tip van de dag: Eindig je reis met de Blue Lagoon.

Reisorganisaties willen je de eerste dag van aankomst naar de Blue Lagoon hebben. Wij hebben er voor gekozen om dit op de laatste dag te doen en eerder te gaan rijden.
Wij waren er van 17:00 uur tot 22:00 uur en dat was meer dan genoeg. De warmte maakt het heerlijk, maar uiteindelijk ook wat minder aangenaam om de hele tijd in te zwemmen.

Dag 8: Keflavik, Nederland

De terugreis was een vroege start om 03:00 uur. We hebben een early breakfast aangevraagd en konden meteen door naar Keflavik om de auto in te leveren.

De terugreis hebben we de foto’s nogmaals bekeken en kwamen tot de conclusie dat we verschrikkelijk veel hebben gezien. De omgeving is prachtig, overal natuur en allemaal verschillende impressies.

Het weer:
Wat een geluk hebben we gehad met het weer. Je gelooft het bijna niet, maar elke keer wanneer we in de auto een stuk moesten rijden kregen we regenbuien. Bij elke wandeling, pitstop of waterval sloeg het weer om en was het droog en kwam zelfs de zon hier en daar er door.

Vervoer:
Wij hebben er voor gekozen om geen 4x4 auto te huren omdat we in 8 dagen via de hoofdweg prima rond konden komen. Wil je de vulkaan ‘Askja’ zien dan heb je een 4x4 nodig. Wanneer je langer gaat is het ook handig om een 4x4 te hebben maar over het algemeen heeft de Hyundai ons overal heen kunnen brengen.

De terugreis in de trein waren Suki en ik helemaal op, we kregen weer lachaanvallen en waarschijnlijk vond iedereen ons zeer vervelend in de trein.

Samengevat hebben we een super vakantie gehad. Wat we hebben gezien is onbeschrijfelijk. De foto’s die we hebben gemaakt geven een beeld van hoe het was maar helaas niet het gevoel die je er werkelijk bij krijgt. Dit land is tot dusver het mooiste land dat ik heb gezien. Het is misschien prijzig, maar we hebben er beide geen moment spijt van gehad.